Katsotaanpa:
1970 | 2 kanavaa Suomessa, lähetystä jopa 6 tuntia päivässä. | |
1980 | 3 kanavaa Suomessa, lähetystä jopa 10 tuntia päivässä. Kaapeli-TV alkoi levitä kaupungeissa, satelliiteissakin tarjontaa | |
1990 | Neljäs kanava Suomessa, satelliittijakelua laajalti, lähetystä aamusta yöhön, testikuvaa ei juuri koskaan. | |
2000 | Digitalisointi, kanavanippuja, lähetys 24/7, paljon kanavia... |
Paljon näyttää alkuaikojen MTV3:n "teemme hyvää tulosta mainosmarkkinoilla" menestys käyneen perusteluna tulla mainosmarkkinoille lisäkanavilla. Valitettavasti kuitenkin:
- Katsojia ei ole aiempaa merkittävästi enempää
- Ohjelmien tekeminen ei ole yhtään aiempaa halvempaa
- Kaukosäädin on keksitty
Jos yhtään mikään ärsyttää katsojaa kanavalta tulevassa ohjelmassa, kaukosäätimeen tartutaan sekunneissa ja kanava vaihtuu, eikä takaisin tulla ainakaan heti.
Minua ärsyttää suunnattomasti mainosmateriaalin äänitason poikkeavuus siitä ohjelmasta mihin ne oli upotettu, eikä käytäntö näy korjautuneen 30 vuoden aikana... Koskapa itsekin reagoin "valoa nopeammin" kanavaa vaihtaen noissa mainoskohdissa, ohjelma jota kiusataan moisilla pitää olla poikkeuksellisen kiinnostava että se ei menetä katsojaansa.
Meillä on nyt siis neljän kanavan tilalla noin 40 (50?), mutta katsojia ei ole mistään tullut kymmenkertaista määrää (täällä pitäisi olla 60 miljoonaa asukasta.)
Katsojapopulaatio ei toki ole jakautunut tasan kanavien kesken, vaan "neljä suurta" saa valtaosan kaikesta ja loput vaihtelevia määriä. Lisäksi samaa kanavaa lähetetään sekä SD että HD muodossa niin että ehkä kanavia onkin vain 20-30 kpl..
Mutta... Aivan kuten 1990 luvulla satelliitti-maksu-tv:t lähettivät samaa ohjelmaa kolmella-neljällä kanavalla porrastettuna tunnin välein, niin nykyisin sama ohjelma lähetetään uudestaan muutamaa tuntia myöhemmin, tai seuraavana päivänä. Usein sarjoja lähetetään usea jakso peräkkäin myöhäisillan/yön aikana.
Kaikki tämä on yritys saada ohjelmille katsojia ja siten mainostajille näkyvyyttä - tuollainen tv-sarjan esitys monta jaksoa perä jälkeen on toki sen sarjan faneille (kaikelle varmasti sellainenkin löytyy) tietysti houkuttelevaa nauhoittaa se kaikki, mutta... kun se on kovalevyllä, niin mainosten ohittaminen pikakelauksella on entistä helpompaa devaluoiden mainosten arvoa -- ja nauhoitettu mainos on muutenkin niitä "mennen talven lumia".
Siispä kun markkinat eivät oikeasti ole kasvaneet ja samalla katsojapopulaatio on entistä pirstoutuneempi ja tekniikan kehittyessä myös nirsompi, millekään kanavalle ei ole perusteltua käyttää entistäkään määrää rahaa ohjelmatuotantoon/hankintaan, vaan pitää saada:
- Mahdollisimman halvalla
- Mahdollisimman runsaasti tunteja
- Vaikka ajaen uusintoja
Tyypillisesti laatuohjelman hankintahinta (ja varsinkin oma tekeminen) on kallista, siksi niitä on ohjelmistossa vain vähän. Mitä sitten lopuille tunneille? Mahdollisimman halpaa!
Valitettavasti vanha maksimi toimii tässä: "Haluat hyvää ja halpaa? Osta molemmat."
Se kertoo epäsuorasti myös olettaman, että halpa ei ole hyvää.
Mitä tekevät ne tärkeät katsojat?
Valitettavasti he eivät pysy istumassa telkkarin äärellä.
USA:ssa on alkanut levitä ilmiö nimeltä "Zero-TV", joka tarkoittaa ihmisiä joilla ei ole TV:tä ollenkaan, vaan katsovat heitä kiinnostavat ohjelmat verkosta -- ehkä muutamaa päivää myöhemmin, kuin niiden ensi-esitys TV-jakelussa ja usein ilman mainoksia. Tällaisten katsojien osuuden merkittävä kasvaminen luonnollisesti huolettaa ohjelmien esittäjiä ja tekijöitä.
Insinörtti koki itse TV-vierotuksen muutama vuosi sitten kun laite särkyi ja tuli ajankohtaiseksi pohtia että: a) korjautanko sen, b) ostanko uuden, c) lopetanko koko toosan katselun. Kustannus/hyöty analyysi päätyi havaintoon että vaikka telkkari oli kotona auki esittämässä jotain, se oli vain taustameluna, eikä pääsääntöisesti ollut koskaan ensisijaisesti katsottuna, vaan englanninkielisten ohjelmien osalta pääosin kuunneltuna. Valitsin siis katselun täyden lopettamisen.
Vähät katsomiset tapahtuvat tuohon Zero-TV:n tapaan - verkosta, sinäputkesta, jne. Mainosten pakkosyöttö useilla kotimaisillakin netti-videosaiteilla on aikaansaanut myös reaktion: "pitäkää videonne" -- siis sen paremmin mainosta kuin sitä alkuperäistä videota ei tule katsottua, eikä kyseiselle saitille muutenkaan palattua useampaan viikkoon. Yhden mainoksen vielä sietäisin, mutta kun alkaa toinen, kilahtaa "sulje selain" nappi.
Gene Roddenberryn Star Trek:eissä taustatarinassa selitettiin, miksei miehistö katsellut vapaa-aikanaan telkkaria. "Ihmiset ovat 2600 luvulla niin henkistyneet, ettei sitä enää harrasteta." Tuo saattaa tapahtua jo 2000 luvulla ihan vaan siksi, että ihmiset ärsyyntyvät tarpeeksi ja hakevat sankoin joukoin jotain vähemmän typerää, joka vähentää TV-bisneksen rahavirtoja, näivettää ohjelmatuotantoa ja kuolemanspiraali pyörii vinhempaa...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti